Interactive Visuals as Metaphors for Dance Movement Qualities
Authors Info & Claims
ACM Transactions on Interactive Intelligent Systems
The notion of “movement qualities” is central in contemporary dance; it describes the manner in which a movement is executed. Movement qualities convey information revealing movement expressiveness; their use has strong potential for movement-based interaction with applications in arts, entertainment, education, or rehabilitation. The purpose of our research is to design and evaluate interactive reflexive visuals for movement qualities. The theoretical basis for this research is drawn from a collaboration with the members of the international dance company Emio Greco|PC to study their formalization of movement qualities. We designed a pedagogical interactive installation called Double Skin/Double Mind (DS/DM) for the analysis and visualization of movement qualities through physical model-based interactive renderings.
In this article, we first evaluate dancers’ perception of the visuals as metaphors for movement qualities. This evaluation shows that, depending on the physical model parameterization, the visuals are capable of generating dynamic behaviors that the dancers associate with DS/DM movement qualities. Moreover, we evaluate dance students’ and professionals’ experience of the interactive visuals in the context of a dance pedagogical workshop and a professional dance training. The results of these evaluations show that the dancers consider the interactive visuals to be a reflexive system that encourages them to perform, improves their experience, and contributes to a better understanding of movement qualities. Our findings support research on interactive systems for real-time analysis and visualization of movement qualities, which open new perspectives in movement-based interaction design.
コンテンポラリーダンスでは、「動きの質」という概念が中心となっています。ムーブメントクオリティは、動きの表現力を明らかにする情報であり、芸術、エンターテインメント、教育、リハビリテーションなど、動きに基づいたインタラクションへの応用が期待されている。本研究の目的は、動きの質に関するインタラクティブな反射型ビジュアルをデザインし、評価することである。この研究の理論的な基礎は、国際的なダンスカンパニーであるEmio Greco|PCのメンバーとのコラボレーションから導き出され、彼らの動きの質の形式化を研究しています。我々は、物理モデルベースのインタラクティブなレンダリングを通じて、動きの質を分析・視覚化するための教育的インタラクティブ・インスタレーション「ダブルスキン/ダブルマインド(DS/DM)」を設計した。
この論文では、まず、動きの質のメタファーとしてのビジュアルに対するダンサーの知覚を評価する。その結果、物理モデルのパラメタリゼーションに依存して、ビジュアルはダンサーがDS/DMの動きの質を連想させる動的挙動を生成できることがわかった。さらに、ダンス教育ワークショップとプロフェッショナルダンス研修のコンテクストにおいて、ダンス学生やプロフェッショナルがインタラクティブなビジュアルを体験することを評価した。これらの評価の結果、ダンサーはインタラクティブビジュアルを、パフォーマンスを促し、経験を向上させ、動きの質の理解に貢献する反射的なシステムであると考えることがわかった。この結果は、動きの質をリアルタイムに分析・視覚化するインタラクティブシステムの研究を支援するものであり、動きに基づくインタラクションデザインに新たな視点をもたらすものである。
ダブルスキン/ダブルマインド(DS/DM)と呼ばれる教育的なインタラクティブ・インスタレーションが,ダンストレーニングにおける学習ツールとして,動きの質の分析と視覚化のためにデザインされている